Usporedbe (javno vs. privatno in B&H)

by IsakN

Postoji odličan blog Usporedbe no ovaj post nije o tome. Odite posjetite blog iako autor nije baš aktivan u zadnje vrijeme, stariji postovi su zlato.

Ovo je o usporedbi javnog i privatnog sektora. Bio sam nedavno u BiH, morao rješavati neke stvari uglavnom birokratske. Imao sam 2 stvari za riješiti u dvjema različitih javnim službama. Ustao sam se tako ujutro i otišao do novouređene (obnovljena fasada, stolarija itd.) zgrade jedne od javnih službi. Naravno nema uzimanja brojeva nego se stane u red, gura i pokušava probiti do šaltera. Puno ljudi se u pozadini vrti, a otvorena su tri šaltera. Na dva je ogromna gužva, na jednom praktički nema nikog, a jedan ne radi. Ljudi su nervozni, psuju te proklinju državu. Službenik za šalterom nije previše uzbuđen. Lagano sa svoja dva prsta udara po tastaturi, bez žurbe i ne baš efikasno. U jednom trenutku ruši se sustav. Sve staje. I tako mi čekamo da sustav dođe sebi. Pogledom na sat utvrdim da sam već dva sata tu. Nema frke. Uzeo sam slobodan dan na poslu. I tako ja i dalje čekam. Konačno je sustav proradio i ispred mene su još samo dvije osobe. Još samo jedna. No u tom trenutku počinje pauza. Državni službenik odlazi. Nitko ne zauzima njegovo mjesto. Sve staje. Rekoh sam sebi ‘ajde nemoj se uzbuđivati prošetaj do drugog mjesta i riješi drugu stvar koji imaš pa se vrati kasnije ovamo. Neće ići. I tamo pauza. Krasno. I tako se vratim lagano do prvog mjesta, dočekam kraj pauze i uspijem konačno riješiti što imam. Samo 3 sata čekanja. Ništa strašno. Na drugom mjestu nažalost nisam uspio. Dogodio se slučaj NTJJP-a odnosno “nedostaje ti još jedan papir”. I tako sam izgubio cijeli dan na poslu, 4+ sati odmora, a napravio sam 1/2 posla.

Ali reći ćete “To je BiH!”. Ionako je zemlja u problemima, ljudi lijeni, neefikasni, ekonomija slaba, produktivnost mala. Logično je da sve to tako traje. I sve bi to bilo prihvatljivo da poslije toga nisam otišao u jedan restoran na ručak. Bio je petak popodne što je značilo gužvu i puno ljudi. Ako je suditi po onom što se dogodilo ranije ručak bih trebao dugo čekati, hrana bi trebala biti loša, a račun prevelik za tu uslugu. No nije tako. Usluga je bila vrhunska, konobar ljubazan i efikasan. Hrana je stigla brzo i bila je odlična, a račun je bio smiješan u usporedbi sa sličnom uslugom u restoranu bilo gdje drugo u Europi. I budući da volim trošiti novac po restoranima mogu odgovorno tvrditi da bi se mogli natjecati i s boljim restoranima nekih metropola. Imaju iznimno efikasne konobare i kuhare. Dan se nastavio popodnevnim trošenjem unesenih kalorija u teretani. Sprave vrhunske od vjerojatno najboljeg svjetskog proizvođača fitness opreme, osoblje ljubazno, a prostor za vježbanje čist i uredan. Puno bolje od preskupih teretana koje sam npr. plaćao u Barceloni. Navečer se cijela priča nastavila te sam opet svjedočio vrhunskoj ljubaznosti i produktivnosti konobara u lokalnom kafiću. Poznavajući i stanje u malim privatnim pogonima u tom gradu koji proizvode i uspijevaju svoje proizvode izvoziti u regiju, EU, pa čak i neki na daleki istok znam da su i ljudi koji tamo rade iznimno produktivni i radišni.

Već sam prije pisao o odnosu privatnog i javnog u BiH i kad uzmemo u obzir da 14 % financira ostalih 86 % stanovništva jasno je koliko tih 14 % moraju biti produktivniji, efikasniji i jeftiniji da bi održali cijelu stvar iznad vode. Na slikama 1 i 2 su plaće u javnom i privatnom sektoru. Razlika (neodrživa i nelogična) je jasno vidljiva.

PlaćeJavni

Slika 1. Prosjek plaće javnog sektora u BiH

 

PlaćePrivatni

Slika 2. Prosjek plaće privatnog sektora u BiH

Uteg BiH je javni sektor i socijalizam. Država se zaista mora smanjiti i maknuti iz privrede. Nažalost oni politički povezaniji mladi talenti odlaze u javni sektor, a privatni ostaje i potkapacitiran i pod ogromnim opterećenjem javnog sektora kojeg mora financirati, a koji je i pored ovolike razlike u plaćama loš i neefikasan. Ovo je glavni problem doba u kojem živimo. Ako to ne riješimo sad, sutra će možda biti kasno, a ovi efikasni radnici će (kao i velika većina koja već jest) otići i povećavati produktivnost Njemačke, Austrije, SAD-a, Italije itd.

 

Oglasi